Upphovsrätt

with No Comments

I Sverige har vi automatisk upphovsrätt. Det betyder att du inte behöver registrera ditt verk för att upphovsrätten ska gälla. USA har också automatisk upphovsrätt, men där finns även möjligheten att registrera dina verk hos Copyright Office. Men betyder upphovsrätten något, nu när så många tycker att fildelning är helt ok?
Lagen har inte ändrats. Att kopiera eller sprida upphovsrättsskyddat material är fortfarande olagligt. Om majoriteten tycker att fildelning är ok, ska lagen då ändras? Om majoriteten tycker att stöld är ok, ska lagen då ändras? Om majoriteten tycker att våldtäkt är ok, ska lagen då ändras? Självklart inte, bara för att många begår brott kan man ju inte se genom fingrarna och tro att de inte visste vad de gjorde.
Jag har nyligen läst boken Piraterna, de svenska fildelarna som plundrade Hollywood av Anders Rydell och Sam Sundberg. Mycket intressant läsning. De som ligger bakom programmeringen som gör det möjligt att fildela är hackers i grunden. De är intelligenta och lever sina liv på nätet och i datorernas värld. De är intresserade av att göra det som är tekniskt möjligt. Men de skiter fullständigt i om det är lagligt eller moraliskt försvarbart. Ungefär som höga chefer med osannolika bonusar, de bryr sig heller inte om vad vi tycker. De anser att de står ovan eller utanför lagen.
Osökt kommer jag att tänka på filmen Jurassic Park, där journalisten påpekar att “ni vetenskapsmän är så uppslukade av att göra det som är biologiskt möjligt, men ni ifrågasätter aldrig om det är lämpligt eller moraliskt att göra det ni gör”. Teknik är underbart, men utan moral och etik kan ett samhälle inte fungera.
Men vem tjänar pengar på fildelning? Inte är det vi, som har upphovsrätten. Ej heller de flesta fildelare. Men, sajter som Pirate Bay kan tjäna åtskilligt på annonsintäkter för att de sprider upphovsrättsskyddat material. De som verkligen tjänar på fildelning, det är internetleverantörerna. När ipred-lagen trädde i kraft 1 april 2009 sjönk Sveriges internettrafik med omkring 40%. Det är STORA pengar. Inte underligt att de vill skydda sina användare. De vet mycket väl att fildelarna gärna betalar för bandbredd.
Men varför är Sverige i framkanten av illegal nedladdning? Jag har några tankar om detta. När jag flyttade tillbaka till Sverige i slutet av 90-talet var jag förvånad över hur folk tänkte om kopiering av cd skivor. I stället för att gå och köpa musiken eller språkskivan, så ville de att jag skulle bränna en cd. Jag var helt enkelt inte van att tänka så. Jag var van att att folk skrev ner informationen för att själv införskaffa en egen kopia. Visst var det vanligt att man satte ihop party musik med spår från olika skivor, men man satte sig inte ner och kopierade till alla som var med på festen. Men i gratissamhället Sverige, där bidrag är en så självklar del av livet, är det kanske inte så konstigt.
På nätverket Svenskar i Världen förundras man över hur många utflyttade svenskar som börjar med att fråga vilka bidrag de kan få, inte hur de kan hitta jobb och försörja sig själva. När jag flyttade till Sverige fick jag inte starta företag som jag tänkt, innan arbetsförmedlingen hittat ett bidrag som jag skulle kunna ta del ev. Jag är nog för amerikansk för att begripa att man vill hämta limpan på torget, för att använda min mosters uttryck.
Bokindustrin har betydligt bättre kanaler för distribution av våra verk än musik och filmindustrin. När någon lånar en e- eller ljudbok via bibliotekens hemsidor, får jag betalt. Mina böcker finns att köpa oavsett var du befinner dig i världen via Amazon, Audible, AdLibris osv. Så det finns ingen anledning att piratkopiera.
Men hur vet någon att de vill ha mina verk? Är det inte så att gratisprover hjälper försäljningen? Absolut. Att dela ut gratis material är en del av marknadsföringen för de flesta produkter. Men det är jag som bestämmer hur mycket och vad som ska vara fritt att läsa eller lyssna till. Att lägga ut flera kapitel som gratis läsning är bevisligen smart, det ger läsaren tillräckligt mycket för att kunna bestämma sig om de vill läsa mera, och köpa boken. För ljudböcker är provlyssning a och o, där rösten ofta är avgörande om du känner för att lyssna till alla 14 timmarna. Från fem minuter till en halvtimme räcker väl som gratisprov. Världen förändras och mer och mer av försäljningen är digital. Men statistiken visar att många börjar med det som är fritt via biblioteken, gillar det, och sedan köper både bok och ljudbok. Skillnaden för oss med upphovsrätt är att vi får betalt när det sker via biblioteken…
Innan jag kommer så långt att boken blivit verklighet, ligger det mycket jobb bakom. Först erfarenhet, upplevelse och research för att överhuvudtaget kunna skriva boken. Jag behöver en dator, programvara och tid för att förverkliga idéerna i pränt. Medhjälpare är också nödvändiga, en bok skriver sig inte själv. Omslag, grafisk design, tryckeri, distribution tillkommer. Om jag ska göra ljudbok behöver jag återigen progam, mikrofon, tid och pengar för att få till det. Poängen är att det kan ta lång tid och en hel del resurser innan boken är i tryck, eller tillgänglig som e- och ljudbok. Det är inte gratis att få ihop det.
En del fildelare tycker vi ska leva på annat, för att rättfärdiga sitt agerande. Skulle du jobba utan lön, bara för att jag tycker det? Om jag vill anställa dig, skulle du kunna tänka dig att jobba gratis? Nej, jag trodde väl inte det.
En del fildelare tycker att vi tjänar så mycket pengar ändå, så då är det väl helt ok att de stjäl? Faktum är att de flesta konstnärer inte kan leva på sin konst. Nytänkande och nyskapande kommer oftast från de små, i det lilla.
Med en fildelares logik skulle jag kunna gå in på H&M och bara plocka med mig det jag vill, de tjänar ju redan så mycket pengar…
Vi alla bidrar till det samhälle vi lever i. Hur vill du ha det?